top of page

Lars Hector: Skåne i mitt hjärta


Om festfixaren Lars Hector får välja tar han gärna tåget, medan hans man Abbe hellre flyger. Han håller ofta föreläsningar om 1970- och 1980-talen i Malmö med utgångspunkt från klubben Trocadero, som han drev 1978-1984, och han håller gärna också föredrag om sin kära vän Anita Ekberg. 

 

– Trocadero får jag leva med det hela mitt liv. Den är liksom min ”långa ludna svans”…. 

Så fort någon kom till Malmö hade de fått tips om att man måste gå till Trocadeo, Malmös vattenhål nummer 1 – som höll öppet alla dagar i veckan. Det var mycket dragshow, då ett nytt fenomen och väldigt populärt. Tidningarna skrev mycket om Trocadero. Så fort de hade en ny show så recenserades den i tidningarna och kändisjournalisterna var där. Lars jobbade ”dygnet runt”.


– Jag var ju bara 30 år då och full av energi.

 

Politiskt engagerad Nyligen blev han nominerad till kyrkofullmäktige. Han är dessutom ordförande i KD Skåne seniorerna, sitter i styrelsen i Malmö och sitter även i regionens kulturnämnd.


– Jag brinner verkligen för KD. Jag var ganska opolitisk tidigare. Om jag röstade så röstade jag på M - KD var ju förr i tiden anti typ allting! Det kom sig som så att vi var bjudna på en kryssning av Dan Olofsson och jag fick Alf Svensson, som då var den kända partiledaren, till bordet.  Så tänkte jag nu jävlar ska jag ta tag i honom, men han charmade mig i stället totalt. Han är ju en helt fantastisk människa, bildad, kultiverad och med ett hjärta av guld!


Han sa till Lars: -Jag förstår inte vad du menar. Har du läst vår partibok?

– Nej, svarade Lars, men jag läser ju vad det står om er i tidningarna.

– Läs partiboken i stället, svarade Alf.

– Efter att ha läst delar av KD:s partibok insåg jag att jag ju också är Kristdemokrat!

 

Reser gärna

Lars älskar att resa och har rest otroligt mycket i sitt liv. 


– Jag har alltid tänkt att Sverige kan jag ta när jag blir årsrik (äldre).Tack vare KD får jag numera se en massa ställen i Sverige. Det är riksting och annat som för mig till Karlstad, Örebro och flera ställen.

 

– Det har varit kul att komma ut lite mer och se. Riktiga Norrland har jag t.ex. inte varit i. Jag var lite dålig på geografi i skolan, men Umeå och Örnsköldsvik är väl de platser som ligger högst upp som jag har besökt.


Skåne är hans favoritlän. När de får gäster visar de gärna Brantevik och hela härliga Österlen.

– Ett nytt ställe jag nyligen upptäckt är Häckeberga slott. Familjen Thamm som äger det har hyrt ut det och man har ”tuffat till” slottet och gjort något otroligt läckert av det. Det har blivit mitt nya smultronställe.

 

Välplanerade resor Lars gillar att vara väl förberedd innan han reser. Han googlar gärna innan, och skriver gärna ett program för resan.


Nyligen när han firade sin födelsedag med 30 vänner i Rom ordnade han så att de bodde på klassiska Excelsior som ligger mitt på Via Veneto. 

 

– Då hade jag tagit kontakt med hotelldirektören innan och jag drog i alla tåtar jag kunde.  Tanken var att höjdpunkten skulle bli att få möta påve Fransiscos igen, men dessvärre insjuknade påven i lunginflammation. Lars har vid tidigare tillfällen mött påven – första mötet var vid en personlig audiens och då passade Lars på att hälsa ifrån Anita Ekberg. Han visste ju om att i princip alla argentinska män formligen avgudar Anita – och tog för givet att även påven gjorde det. Han fick rätt. De etablerade genast en personlig kontakt och påven ville veta allt om Anita, hur hon mådde och var hon bodde. Han visste att hon bodde i trakterna kring Rom. Det blev verkligen en udda audiens som Lars såklart kommer att minnas för alltid!

 

För att inte överdriva bjöd Lars sina vänner på max 1 program per dag. Det blev massor med god mat såklart och de var i Cinecittà, Roms filmstad och motsvarighet till Hollywood. 

 

Den sista natten var de på Heliga Birgittas kloster, som ligger mitt i Rom - Birgittasystrarnas vackra kloster och gästhem ligger mitt i det historiska Rom på Piazza Farnese, bara ett stenkast från Campo dei Fiori (blomstertorget). Det är ett katolskt kloster, där även Svenska kyrkan håller mässor.

 

– Det var den bästa middagen vi ätit. Maten där är magisk och helt fantastisk.

 

Malmö ligger också Lars så varmt om hjärtat där han bor och som har gjort så mycket för.

 

Var 5:e år gör Lars och hans man Abbe stora fester för att fira att de är tillsammans. För ett par år sedan gjorde de en stor fest i Caroli kyrka i Malmö som nyligen hade avkristnats.

 

– Jag bjöd in alla och skrev endast gatuadressen, utan att berätta var det var. Maten kom från Siriuspalatset. Vi höll på hela natten. Vänner hade rest dit från Italien, Marocko och Stockholm.

 

Marocko

Lars hade ett vinterboende i Marocko i 20 år. Det började med att han hälsade på en vän som flyttat dit. 

 

– När jag såg hur fint han hade det, bestämde jag mig med för att så här ville jag också ha det. Jag åkte ner för att skriva min bok om tiderna med Trocadeo, men det blev mycket festande, så det tog åtta år att skriva boken haha. Efter ett tag blev jag ganska flytande på franska. Alla kände mig i Agadir och hälsade på mig på gatorna. Lite samma känsla som i Malmö.

 

Nästa inplanerade resa går till Karlstad. 

– Jag föredrar att resa med tåg, men min man Abbe vill så klart flyga. Och han brukar vinna. Jag sitter hellre i lugn och ro på ett tåg och läser. Skönlitteratur är Lars stora intresse.

 

Eget företag tidigt

Lars föddes och växte upp i Lund. Han började läsa ekonomi, men hade redan startat ett företag vid 16 års ålder, så det blev aldrig av att han läste färdigt. Hans mormor var född i Amerika av svenska föräldrar.

 

– Hon skrev till oss väldigt ofta. På baksidan av kuvertet fanns alltid en gummerad etikett med hennes namn och adress på. Då tänkte jag att detta skulle kunna passa den svenska marknaden.

 

Så han tog kontakt med en tryckare. Pengar fanns det inte mycket av.  De var fyra syskon som bodde med sin ensamstående mor som dessutom arbetade fulltid som chefstelefonist på välkända Lundaföretaget Åkerlund & Rausing.

 

– Jag tog kontakt med några dagstidningar och magasin och ringde och beställde annonser. Jag var väldigt verbal redan som ung. Jag fick ju de här annonserna publicerade i Expressen, Aftonbladet, Veckans Affärer och Dagens Nyheter. Det fanns ingen misstänksamhet och inga bedrägerier på den tiden.


Det vällde in svar från annonserna. Jag sålde 1000 gummerade namnetiketter för 14,60 plus porto eller 15 kronor kontant med beställningen. 15 kronor var ingen småsumma 1967. 


– Varje peng som kom i kuverten var ju fantastisk. Jag hade firman tills jag var 23 år, sen tröttnade jag, så jag sålde till en kompis som driver den än i dag. Bolaget Lunda-Produkter (Lundaproduktioner) omsätter idag 100 miljoner kronor per år.

 


Trocadero

– När jag var 19 kom jag ut som gay. Det fanns inga ställen i Lund på den tiden. En kompis tog ut mig på ett ställe i Malmö som hette Siesta.

 

– Jag låg i lumpen i Ljungbyhed F5. Plötsligt ringde det på dörren och min kapten i det militära kom in. "Hjälp!" sa jag."Vad ska jag göra?"

 

Men han behövde inte vara orolig. Kaptenen vad där av samma anledning som han. 

 

Ungefär samtidigt var det en norsk krögare som tänkte att han skulle öppna bakfickan på Hotell Tunneln i Malmö som gayklubb. Den blev otroligt populär, men den varade bara i ett halvår. Sen stängde statliga Sara-bolagen klubben. Åtta år senare gick Lars förbi lokalen. Då drevs fastigheten av en konkursförvaltare.-Jag tog kontakt med dem och frågade om jag fick öppna och de sa ja. Min man Abbe är väldigt social. Vi hade många kontakter på teatern i Malmö och vi hade många fester hemma hos oss, så det var många som ville komma till klubbens premiär. Resten är de facto historia.


– När vi öppnade klubben hade vi massor av bra shower. Tommy Körberg, Anita Lindbom och en massa andra kändisar var där. När Carola vann 1983 i Melodifestivalen var efterfesten på Lars klubb. Sveriges Radio hade bokat den. 600 personer skulle äta och dricka.


– En halvtimme innan festen skulle börja kallade producenten Kåge Glimtell och polismästaren på mig och berättade att stället var bombhotat. 

De sa att Lars fick avgöra vad de skulle göra. Det var ett fruktansvärt jobbigt beslut för Lars att ta. Efter att ha tänkt till en stund sa han:

– Jag tror detta är en bluff, så vi kör! 


På den tiden var det inte så vanligt med bomber. Festen blev en succé och höll på långt in på natten. Någon bomb fanns inte.

 

52 år tillsammans

Lars var 23 år när han träffade Abbe. De har hållit ihop i alla åren, under 52 år.

– Så man börjar vänja sig. Han är trygg och har humor till tusen. Vi skrattar varje dag.

De har inget behov av att sitta i varandras knä hela tiden. De är självgående. Abbe är arkitekturprofessor i Lund. 

 

– Det har krävts en hel del av honom. Men när jag drev Trocadero stöttade han mig och var där varje kväll. Han stod också för den prisbelönta inredningen – som idag visas i ArkDes på Moderna Museet i Stockholm.

 

I december 1983 blev Lars misstänkt för skattebrott. Han anhölls och sattes 3 veckor i fängelse under förundersökningen. 

 

– Det var fruktansvärt. Under tiden gick hela mitt företag omkull. Jag var tvungen att sätta det i konkurs. 2 år senare hölls en rättegång där han frikändes för allt, men då var det redan för sent. Då hade han förlorat sitt livsverk.

 

Abu Dhabi, Sulan, pianobar och Gustav Adolf

Efter det jobbade han 2 år i Abu Dhabi 1985–1986 och hjälpte dem att öppna upp landet för turister. När sen Kuwaitkrisen kom bestämde han sig för att lämna.


– Det var fantastiska år. Jag älskade miljön. Jag köpte och sålde diamanter till araberna.

När jag kom hem till Malmö engagerade Hotell Kramer mig för att öppna en nattklubb i källaren som jag döpte till ”SULAN”. Samtidigt köpte ”min mor” ett litet hotell på Gamla Väster, som också blev en bra affär.

 

Efter Sulan skulle hotell Sheraton invigas i Malmö med pianobar som Lars tog hand om.

– Jag tog dit mycket kända artister och succén lät inte vänta på sig.

 

1991 öppnade han i Brauns konditoris före detta lokaler ”Rest & Café Gustav Adolf” mitt på Gustav Adolfs torg och drev det sedan mycket framgångsrikt i 14 år. Därefter blev det Marocko.

 

Favoritställen 

När någon kommer utifrån och hälsar på i Malmö brukar han och Abbe visa Västra Hamnen och Turning Torso, sen kör de in i Kungsparken och visar Millesstatyn och Malmö stadsbibliotek. 

 

– Vi har många favoritrestauranger i Malmö som Stures, Ruth, Bullens, Atmosfär, Via Napoli och Trattorian. Om vi är på Näset så går vi gärna på JP:s i Skanör. Och när vi inte vet var vi ska äta i Malmö så åker vi in till det helt underbara Grand Hotel i Lund.

      Resenären krona.png
      Resenären_utan_krona_logo.png

      Vi är Sveriges Nr 1 magasin för alla som älskar det goda livet. Vårt rikstäckande premiummagasin erbjuder inspiration, rabatter och tävlingar med fina priser.

       

      Våra prenumeranter är exklusiva medlemmar i TheTravellers.Club

      © 2025-2026 Resenären

      bottom of page